Explosief werkbezoek!

Van zondag 5 juli tot en met donderdag 9 juli ben ik weer naar Afghanistan geweest. Ditmaal met mijn Duitse baas Peter en later heeft onze schotse collega Dale zich bij ons aangesloten in Kabul. Peter en ik zijn direct vanaf Dubai naar Kandahar gevlogen. Hij was daar nog namelijk niet geweest en aangezien onze activiteiten daar enorm worden uitgebreid is het zeker wel de moeite waard om een keer te bezoeken. Zie voor een uitgebreide beschrijving van Kandahar, mijn vorige reisverslag. We hebben weer een grote tour gehad over de luchtbasis en heerlijke baguettes gegeten in onze eigen DeliKAF. De maandagochtend zouden we de vroege vlucht naar Kabul hebben. Om 6.45 zaten we met een kopje koffie op de stoep te wachten voor ons vervoer naar de terminal. We zaten een beetje voor ons uit te staren richting de omheining van de basis en zagen trucks met nieuwe voorraden langzaam de basis oprijden. En opeens keihard BOEM!!!! en zagen we rookpluimen boven de bomen uitkomen, vlak bij de ingang voor de trucks. Het kan niet meer dan 500m afstand geweest zijn. Simone mijn Australische collega zei gelijk dat het niet een raket was. Het alarm ging gelijk af op de basis en luid en duidelijk was te horen ‘ROCKET ATTACK’. Dus iedereen zo snel mogelijk naar de bunker en afwachten maar. Na ruim een half uur ging het alarm weer af en werd het sein ‘ALL CLEAR’ gegeven. Al snel kregen we te horen dat er een zelfmoordaanslag was geweest bij de ingang ‘Opi One’. Dit is de ingang waar alle trucks binnen komen, waar wij dus redelijk dichtbij waren. De beveiliging van het kamp is erg goed en je komt er niet eenvoudig op. De dader had zichzelf opgeblazen in een auto tussen de trucks bij de eerste sluis. Helaas zijn er 2 mensen omgekomen die dag en ruim 12 gewonden. Het hele gebeuren was eigenlijk helemaal niet zo eng, waarschijnlijk omdat ik het ook niet direct zelf heb zien gebeuren en ook niet de auto heb zien ontploffen. Het was een enorme ontploffing en dat was het.
DSC04354_resizeDSC04348_resize

Peter en Simone met de kogelvrije vesten en helm & Tim Hortons, de Canadese versie van Starbucks in Kandahar.

Het gevolg van alles was, dat de gehele basis in ‘lockdown’ zat en we dus vast zaten. Alle commerciele vluchten waren voor die dag gecanceld. Erg vervelend, maar wel een gegeven voor die dag. Eigenlijk moesten we naar Kabul, waar we veel te doen hadden. Ons bedrijf wordt ingehuurd door diverse uitgezonden troepen en daarom kunnen wij als er plek is met militaire (ISAF) vluchten mee. Simone had ons op een avondvlucht naar Kabul gekregen. Dit was een erg gave belevenis. Het was alsof ik in een film zat. Het vliegtuig gingen we in, via de cargo ingang en je zit in het midden tegen netten aan. Simone had aangegeven, dat zij regelmatig in de cockpit heeft gezeten en vroeg of wij dat ook wilden. Nou natuurlijk, daar zeg je geen nee tegen :). Dus werd het verzoek gedaan bij de crew en het was geen probleem. De crew vroeg zelfs, wat we wilden. Meekijken met het stijgen, tijdens de vlucht of de landing of de gehele vlucht. Ik kreeg een plekje achter de piloot en co-piloot, incl. helm en microfoon om met de piloten te praten. Peter zat op een stoel achter mij. Het was supergaaf om allemaal mee te maken en om te horen wat de piloten allemaal zeggen. Vanuit de cockpit heb je een prachtig uitzicht op het vliegveld en de landingsbaan. Een directe confrontatie met de werkelijkheid van Afghanistan was een melding dat een andere vlucht 4 stretchers meenamen van camp Bastion naar Kandahar. Dat wil zeggen, 4 gesneuvelde militairen, helaas maar waar. De vlucht waar we inzaten was een Britse ISAF vlucht en de piloten vonden het erg leuk om even te kletsen. De piloten dienen voor een periode van 6 weken en gaan dan weer terug naar de UK. Elke avond maken ze dezelfde vlucht van Kandahar naar Kabul en weer terug en soms een extra vlucht naar Bastion een andere grote basis in het zuiden van Afghanistan. Een van de hoogtepunten van de vlucht was, dat ik ook een nachtkijker kreeg en ik kon toen precies zien wat de piloten ook zagen, je ziet heel erg veel meer en het zijn allemaal groene lichtjes als in de film. Diepte vond ik wel moeilijk te onderscheiden. De vluchten zijn altijd in de nacht, vanwege de veiligheid en worden helemaal in het donker gedaan. Jammer genoeg kon ik geen normale foto’s maken, het was wel toegestaan om een foto te maken met mijn telefoon zonder flits. De rest van de week heb ik weer veel mensen gesproken in Kabul om meer duidelijkheid te krijgen hoe bestaande procedures werkelijk uitgevoerd worden.

Voorlopig ga ik niet weer die kant op. 21 augustus zijn er verkiezingen in Afghanistan en men verwacht veel meer onrust tot die tijd. Begin augustus eerst een klein weekje naar Bosnië, Macedonië en Kosovo in de Balkan, want daar hebben we ook winkels zitten. Eerstvolgende trip terug naar Kabul wordt waarschijnlijk rond eind september, begin oktober gepland. Jammer van het afgelopen bezoek was, dat ik Theo (een oud PwC collega uit Nederland) niet heb kunnen ontmoeten. Hij zat voor PwC in Kabul voor een project van de Wereldbank. Het zou wel erg grappig zijn geweest om een bekende uit Nederland in Kabul te ontmoeten.

DSC04359_resize

AFG1_resize

New York Times – July 7, 2009

Also on Monday, a car bomb exploded near the main NATO air base at the Kandahar airport early in the morning in what was said to be a suicide attack, Afghan military officials said. At least 2 civilians were killed, and 2 Afghan Army soldiers and 12 civilians were wounded, said Gen. Shir Mohammad Zazai, the army commander in the Kandahar region.

Reuters – July 6, 2009

A suicide bomber killed two people outside a major NATO military base in southern Afghanistan on Monday, officials said, as U.S. Marines pushed on with a major new offensive and sporadic violence flared across the country.

The bomber drove a car packed with explosives towards a line of truck drivers waiting to supply foreign troops at the Kandahar air field, a major base for international troops in a province long considered the heartland of the Taliban insurgency.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *