Olieplatvorm

Gisteren heb ik voor het eerst een bezoek gebracht aan een olieplatform. Dit was in het kader van een inventarisatie van de voorraad olie in opslagtanks op het platform en het beoordelen van procedures op het platform. Het was een zeer interessant, maar ook heel vermoeiend bezoek.

Allereerst moest ik op het hoofdkantoor van de klant een cursus volgen HSE off shore (Health, Safety, Environment). Hierin werden alle mogelijke gevaren uitgebreid behandeld. De nadruk ligt zeer duidelijk op het volgen van procedures. De ramp met de Piper Alpha in de Noordzee van 1988 werd regelmatig aangehaald. Na de cursus was het tijd voor het passen van de overall (van brandwerende stof) en veiligheidsschoenen. De kleren zijn erg lomp, maar je bent wel veiliger en je bent zichtbaar. Op het platform zelf kreeg ik nog een helm, veiligheidsbril en oordoppen. Helaas was het niet toegestaan om een camera mee te nemen, dit gold ook voor telefoontoestellen met camera’s. De politie heeft hier op het vliegveld nog uitgebreid op gecontroleerd.

Platvorm2

Samen met Husain van Finance, werden we op het hoofdkantoor opgehaald en naar het vliegveld gebracht vanwaar de helicopter zou vertrekken. Hier weer een uitgebreide veiligheidsfilm en briefing door de piloot in de helicopter.

De helicoptervlucht was geweldig, je had echt het gevoel dat je vloog en een geweldig uitzicht over Dubai. Op het platform werden we goed ontvangen. Had niet echt een goed idee wat ik kon verwachten, maar het heeft alles overtroffen. Het is een kleine gemeenschap op zee. Op het betreffende platform, werken zo’n 270 mensen. Iedereen werkt 28 dagen op en heeft dan 28 dagen weer vrij. Bij het ontbijt was wel heel duidelijk dat het een mannenwereld is. Ongeveer 150 paar mannen ogen staarden me aan. Ik was een van de weinige witten, en de enige vrouw. Met andere woorden, je valt aardig op.

Het platform is een klein dorp, de keukenploeg bakt het eigen brood e.d., er is een bioscoop, fitnesszaal en dokter inclusief uitgebreide apotheek. We kwamen aan om 21.00, eerst weer een veligheidsbriefing, daarna een rondleiding en de eerste interviews tot 00.30. Snel naar bed, want om 3.15 werd ik weer wakker gemaakt voor de ‘Oil Dip’. Dit was het werkelijke meten van de olie in de tanks. Het stinkt erg, het is onbewerkte olie, die uit de grond is gepompt. De kwaliteit schijnt erg goed te zijn. Van elke 10 liter die wordt opgepompt is maar 1 liter water, de rest olie. Een score van 90%, erg hoog dus.

Na de dip, was het tijd voor het ontbijt om 5.30, daarna moesten we ons melden bij het Helideck om 7.00 te kunnen vertrekken naar Dubai. De vlucht terug was weer erg mooi, nu met daglicht. De Dubai Marina, kon je goed zien. Verder was goed zichtbaar dat er nog veel te doen is op ‘The World’. Ik denk dat we niet hoog genoeg vlogen om goed de wereld te kunnen onderscheiden. Er staat nog niets op, het is nog een grote verzameling van eilanden bestaande uit ….. zand.

Het bezoek was een ervaring om niet te vergeten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *