Jordanië

Het schema voor Jordanië stond vast.We hadden in totaal 4 dagen en 5 nachten. Op de planning stonden: Mount Nebo (sterfplaats van Mozes), Bethany (doopplaats van Jezus aan de Jordaan), de Dode Zee, Petra, Wadi Rum en als afsluiter Jerash. Te doen in de dagen die we hadden en door het huren van een auto waren we redelijk flexibel. Ons ambitieuze schema hebben we waar kunnen maken. Na aankomst in Amman hebben we de taxi gepakt naar ons hotel in downtown Amman. Na onze uitspatting qua hotel in Damascus hadden we nu zoiets van weer back to normal en dus een midrange hotel uit de reisgids. Het Amman Palace hotel hadden we gereserveerd vanuit Damascus. De reserving ging op zich al redelijk vaag. Ze vroegen niet naar onze naam en/of credit card gegevens, wat toch redelijk gebruikelijk is bij het reserveren van een kamer. Nog even na gevraagd, en de receptionist gaf aan dat het ok was en ‘Inshallah’ allemaal goed zou komen. Op hoop van zegen dus naar het hotel. Ze hadden geen reservering in het systeem van ons – wat we al verwacht hadden – maar wel beschikbare kamers. En wat heel erg vreemd was, was dat de baliemedewerker zei dat we in het verkeerde hotel zaten! Bij het inchecken hebben we onze paspoorten afgegeven en zijn we de kamer gaan checken. Foute volgorde dus!!! De kamer bleek enorm smerig te zijn en wilden we dus niet hebben. De receptionist wilde onze paspoorten niet teruggeven. De manager kwam erbij en wilde ons uiteraard wel de kamer verkopen. Heel snel is de kamerprijs gehalveerd en bood hij aan om een andere kamer te laten zien. Door het hele gedoe, hadden we hier al helemaal geen zin meer in. We zijn maar weggegaan, met de dreiging dat we de politie erbij gingen halen. Op straat gevraagd waar het politiebureau was, deze bleek ver weg te zijn. Hier helemaal heen gaan, zou ons veel tijd kosten en zagen we niet zitten. Na het bespreken van onze strategie, is Cor weer teruggegaan en achter de hotelbalie gerend om onze paspoorten te pakken. Dit hadden ze helemaal niet verwacht. Cor werd nog vastgegrepen, maar rukte zich los. Cor de held van de dag. Met succes onze paspoorten dus terug : ). Na deze actie hebben we maar een kamer genomen in een van de bekende internationale hotelketens.

Dag 1: Amman – Wadi Musa (= Petra), via de Dode Zee ‘Highway’ en Kings ‘Highway’.

We hadden de gehele dag voor deze route, die prachtig was. De wegen worden ‘Highway’ genoemd, maar zijn meer prachtige belangrijke verbindingswegen, vergelijkbaar met de Route National in Frankrijk. Stop 1 die dag was de berg van Mount Nebo. Op zich is er niet veel te zien, het kerkje dat je normaliter kunt bezoeken was dicht voor renovatie. Het uitzicht vanaf de berg is prachtig en dit schijnt de berg waar Mozes is gestorven te zijn met uitzicht op de Dode Zee en in de verte Jerusalem. Na een korte stop, zijn we doorgereden naar Bethany. Dit is de plek in de Jordaan waar Jezus is gedoopt en de enige plek in Jordanië waar je de Jordaan kunt aanraken. De rivier vormt de grens met Israel. Aangezien dit stukje van de Jordaan aan de bezette Westbank grenst, was er redelijk veel beveiliging en moesten we de auto 5km vanaf de grens parkeren. Met een busje word je naar de daadwerkelijke plek gebracht via diverse checkpoints. Erg bizar was het om te beseffen dat historisch gezien, deze plek als de doopplaats wordt gezien en dat aan de overkant al Israel ligt met de bezette Westbank die zo vaak in het nieuws is.

Uitzicht vanaf Mount Nebo

Dit blijft een leuk gezicht……….

JORDANIE1_resize

De Jordaan en de opgravingen op de doopplek waarbij duidelijk de vroegere rivierbedding zichtbaar is.

Na het bezoeken van de bijbelse sites, zijn we doorgereden naar de Dode Zee. We hadden de gps aangezet om te kijken hoeveel meter we onder zeeniveau zouden zitten, bij 0m hield hij ermee op. Een negatieve stand kon het apparaat dus niet weergeven. De Dode Zee, ligt zo’n 400m onder zeeniveau. Hier uiteraard het verplichte nummertje uitgevoerd en een duik in de Dode Zee genomen, Cor heeft ook nog een modderverpakking ondergaan. Heel raar was het om gewoon te drijven in het water. Als je in de buurt bent is deze ervaring zeker aan te raden. Het zonnetje scheen lekker. Heerlijk ontspannen dus. Wij zijn bij het openbare strand van Amman Beach het water ingegaan, aangezien hier douches aanwezig zijn, en dit is echt wel nodig. Het zout bijt enorm. We hebben de middag hier doorgebracht en zijn daarna doorgereden naar Wadi Mousa.

Als je langs de Dode Zee rijdt, is het heel goed te zien dat het niveau van het water enorm gedaald is. De Jordaan is de enige rivier die op de Dode Zee uitkomt en de Jordaan wordt door Israel bijna volledig gebruikt voor irrigatie van hun landbouwgebieden. De Jordaan is nu een mini stroompje en de Dode Zee wordt steeds kleiner. Goed zichtbaar was de zoutafzetting aan de rand van het meer.

JORDANIE2_resize

Dag 2: Petra

Petra was geweldig. De grootte van de site heeft een enorme indruk op ons gemaakt. Van te voren wisten we dat we flink moesten doorstappen om de belangrijkste bezienswaardigheden in een dag te kunnen zien. Het weer was perfect om lekker een dag te wandelen, een prachtig zonnetje en overdag rond de 18-20 graden. We zijn vroeg gestart, om 7.30 gingen we naar binnen en met zonsondergang liepen we uiteindelijk naar buiten. Petra heeft voor ons een perfecte mix, je kan er aardig wat cultuur opsnuiven, de omgeving is prachtig en de kleur van de bergen is adembenemend, in het bijzonder aan het einde van de dag als het licht van de zon zacht wordt.

JORDANIE3_resize

Een van de hoogtepunten ligt aan het begin van Petra, via een lange kloof krijg je plotseling uitzicht op de Treasury.

JORDANIE4_resize

In de reisgids hadden we gelezen dat je via een lange beklimming de Treasury van bovenaf goed kunt bekijken. Het was even zoeken, maar via heel veel trappen werden we beloond met een prachtig plaatje dat niet veel mensen zullen zien. De beklimming was ontzettend mooi en we zijn in totaal maar iets van 5 mensen onderweg tegengekomen. Je had dus helemaal niet het gevoel dat je ergens rondliep wat de nummer 1 toeristische attractie van Jordanië is.

JORDANIE10_resize

Na genoten te hebben van het uitzicht, zijn we weer teruggewandeld naar het dal. Je loopt langs een prachtig amfitheather, enorm veel tombes en een oude Romeinse straat met allemaal pilaren. Aan het einde van het dal, kan je weer een beklimming doen en de Monastery bezoeken. Dit is vergelijkbaar met de Treasury, maar minder mooi bewaard gebleven, aangezien hij boven op een berg staat en dus volop aan erosie onderhevig is. Eerst zijn we lekker gaan lunchen en de prijs en de kwaliteit van het eten viel ons helemaal niet tegen. Bij het bezoeken van de Monastery hadden we geluk, aan het einde van de middag ligt hij namelijk in de zon en dan zie de prachtige gele kleur van de tombe en je hebt vandaaruit een mooi uitzicht over de bergen rondom Petra.

JORDANIE5_resize

Na een muntthee begonnen met de terugtocht. We hadden ingeschat dat dit vanaf de top van de berg nog rond de 10km moest zijn tot de uitgang van Petra, nog even doorwandelen dus om alles in mooi zonlicht te kunnen zien. Bij het verlaten van Petra loop je uiteraard weer langs de Treasury en we konden het niet laten om weer een foto te maken. Het blijft een enorm bouwwerk dat nog goed bewaard is gebleven. Snel de Siq (=kloof) weer in, een laatste blik naar achteren en afscheid genomen van een prachtige dag. Petra is ongelofelijk mooi en staat erg hoog op onze lijst van mooiste plekken die wij gezien hebben. Aan het einde van de dag waren we behoorlijk moe. De gps gaf aan dat we meer dan 33km hadden gelopen, niet vreemd dus onze vermoeidheid. In het donker doorgereden naar Aqaba voor onze volgende overnachting. Aqaba zelf hebben we niet echt gezien. Het heeft meer een handige ligging, aangezien hier de hotels liggen dicht bij Wadi Rum.

JORDANIE6_resize

Dag 3: Wadi Rum – Karak

Wadi Rum wilde ik heel graag bezoeken. Het is een woestijngebied in het zuiden van Jordanië, waar onder andere Lawrence of Arabia een tijdje heeft gewoond. Zand is zand, zullen veel mensen zeggen en zand hebben we ook in de Emiraten, dus waarom er nog heen. De kleuren van Wadi Rum zijn intens. Prachtige rotsformaties met heel rood zand. Je wordt rondgereden in hele oude Toyota Landcruiser pickups en de chauffeurs zijn allemaal mannen van de lokale bedouine stam.

JORDANIE7_resize

Onze gids Mr. M. hij sprak nauwelijks engels, maar kon ons toch nog een en ander duidelijk maken via gebaren.

In de middag hebben we de Kings Highway weer genomen en hebben we in Karak geslapen. Dit is  namelijk al redelijk in de buurt van Amman. En aangezien Amman niet echt bijzonder is en we in Karak nog een oud kruisvaarders kasteel konden bezoeken leek ons dit wel een mooie stop.

Dag 4: Karak – Jerash – Amman

Het oude centrum van Karak ligt prachtig boven op een berg en vanuit het kasteel heb je een mooi uitzicht op de vallei en de Dode Zee in de verte. Het kasteel is erg groot en bestaat uit 7 verdiepingen. Een gids heeft ons in een uur het kasteel laten zien.

Na Karak, zijn we doorgereden naar Jerash. Jerash is voor Jordanië de site met de grootste Romeinse opgravingen. Er zijn nog 2 grote stadspoorten, een hippodrome, 2 grote ampfitheathers een groot plein waarop 3 straten uitkomen met nog allemaal pilaren. De opgravingen zijn erg groot. Maar als we eerlijk zijn lijkt het toch allemaal wel op elkaar. Baalbek vinden we mooier, aangezien hier nog meer overeind staat. Bijzonder van Jerash vonden we het plein, met de straten en pilaren die nog bewaard zijn gebleven.

JORDANIE8_resize

JORDANIE9_resize

Na Jerash zijn we rustig teruggereden naar Amman en hebben we de vakantie afgesloten met relaxen in het hotel.  De volgende dag de auto ingeleverd bij het vliegveld en weer teruggevlogen naar Sharjah.