India week 1: Delhi, Agra & Jaipur

Begin maart ben ik 2 weken met Ron & Rachaeli naar India geweest. De uitnodiging om mee te gaan heb ik graag aangenomen. India zou niet mijn eerste keus zijn om op vakantie te gaan, maar ja, ik zat in een luxe positie, want ik had weer een baan en kon zomaar even op vakantie. En vond het ook een erg gezellig vooruitzicht samen met Ron & Rachaeli nog op stap te gaan. Na anderhalf jaar Dubai heb je een bepaald beeld van Indiers en India, terecht of niet terecht maar aangenaam is het niet.

1. Veel Indiers (vooral mannen) stinken, dit zijn met name de arbeiders die bijna niets verdienen, dus heel veel kan je ze ook niet kwalijk nemen, maar toch.

2. Veel Indiers (dit zie je echt op alle niveau’s, dus ook hoger opgeleiden), lopen continue te roggelen en te spugen. Dit roggelen heb ik dus ook gewoon meegemaakt bij PwC tijdens klant besprekingen. Dit is een heel naar geluid.

3. Met name de arbeiders in Dubai, kunnen je ongegeneerd aanstaren als je langs een bouwput loopt of langs een bus rijdt vol met arme hardwerkende mannen. Ze zien bijna geen vrouwen, dus  een beetje begrijpelijk is het wel. Maar het blijft wel vervelend!

4. Van 80% van de mensen die ik ken, die naar India op vakantie zijn geweest zijn ziek geworden van het eten.

Bepakt met een aantal vooroordelen ging ik mee naar India. Het zou een lowbudget trip worden, aangezien Ron en Rachaeli een jaar lang budget op reis gaan. Ik was benieuwd, heb me in geval goed voorbereid en heb een eigen slaapzak, lakenhoes, matrashoes en kussensloop meegenomen. Dus mochten bepaalde bedden er niet zo heel fris zijn, dan zou ik in ieder geval lekker in mijn eigen spulletjes slapen. Gelukkig kon ik nog een rugzak lenen van Jans in Dubai, de mijne ligt namelijk nog in de CityBox in Utrecht, erg handig dus! Voor vertrek nog een stop gehouden bij de drogist voor: immodium, ors, dettoldoekjes (altijd praktisch) en handsanitiser. Gelukkig waren mijn inentingen up-to-date, het enige wat ik niet had was een hondsdolheid vaccinatie. Maar eerlijk is eerlijk, de plaatsen waar we geslapen hebben waren prima, en sommige zelfs heel erg leuk, die ik zo iedereen zou aanraden.

Afhankelijk van hoe snel we alles zouden zien, zouden we afscheid nemen in Delhi of ik zou alleen terugreizen naar Delhi. We zouden het wel zien. In de twee weken hebben we de volgende plaatsen bezocht: Delhi, Agra (Taj Mahal), Jaipur, Pushkar, Udaipur, Jodhpur. Vanaf Jodhur ben ik weer teruggevlogen naar Delhi en Dubai.

DELHI

Bij aankomst in Delhi een prepaid taxi gepakt en naar de wijk gereden waar alle backpackers zitten. Na het bekijken van een paar hostels, snel eentje gekozen en gaan eten. Al snel bleek dat het de volgende dag een feestdag zou zijn. Holi werd gevierd, en hierbij staan de Indiërs stil bij het starten van de lente. Dit doen ze door iedereen in te smeren met kleurrijk poeder. Dus op straat, begrepen we al snel, was je niet veilig. Snel onze strategie bedacht welke kleren we aan zouden doen. Ik had niet mijn mooiste kleren meegenomen, maar kleren die onder de verf konden komen, welke eventueel blijvend zou zijn, had ik niet echt rekening mee gehouden. Rachaeli en ik besloten al snel om onze pyjamabroek eraan op te offeren. De eerste dag dus ons op Holi gestort, Rachaeli kwam er helemaal onder te zitten en bij Ron en mij viel het wel mee. In de middag stopt Holi en kan je weer redelijk veilig over straat en zijn we naar het rode fort van Delhi geweest. In het rode fort hebben we genoten van de kleurrijke vrouwen die we stiekem probeerden te fotograferen. Een Indiaase familie wilde graag met ons op de foto. Dit hebben we uiteraard snel gedaan, zij blij en wij blij :). De laatste dag hebben we de rode moskee, het national museum (zeker geen aanrader) en een shrine bezocht. Al deze sites gaven een goed beeld van wat we in India (in elk geval in Rajastan) zouden tegenkomen, veel forten, shrines, paleizen en moskeeën.

INDIA1_resize

Holi in Delhi, rode fort en een shrine.

AGRA

Agra staat bekend om het een van de bekendste monumenten van de wereld en in iedergeval van India, de Taj Mahal. Voordat we naar India gingen, had ik tegen Ron en Rachaeli gezegd, dat ik in elk geval graag de Taj Mahal wilde zien. Ik wist namelijk dat deze dicht bij Delhi lag en als je de Taj niet gezien hebt, ben je niet in India geweest. We zijn vroeg opgestaan om de trein van 5.30 of zo naar Agra te pakken. Het waren kaartjes in de goedkoopste klasse, die je als buitenlander kunt kopen (ongeveer 2 usd, voor 200km en 3uur treinen). We waren alle drie erg benieuwd hoe de wagons eruit kwamen te zien en met wie we de coupe moesten delen. Hier bleek als snel dat er ook hele nette verzorgde Indiers zijn (en blijkt maar weer dat we vol zaten met vooroordelen). Wij deelden namelijk met 2 hele aardige studenten (denk ik) een coupe en met een hele, hele, vieze stinkende europeaan. Helemaal uit zijn nationaliteit zijn we niet gekomen, Ron denkt een Italiaan, zelf neig ik meer naar een Duitser / Oostenrijker. Wij waren blij dat we na 3 uur de trein mochten verlaten, maar hadden medelijden met de 2 jonge Indiers. Zij  zaten namelijk nog 21 uur met onze vriend opgescheept naar Mumbai, wat voor allen de eindbestemming was.

Aangekomen in Agra, snel een pension uitgezocht en een restaurantje om te eten. In de reisgidsen staan niet uitnodigende verhalen van Agra. In het verleden, kregen de toeristen namelijk opzettelijk  eten wat niet meer goed was, of men had er dingen in gedaan. Men werd uiteraard ziek en dan werden de toeristen naar een vage kliniek gebracht om weer opgeknapt te worden, met een bijbehorende hoge rekening uiteraard. Hier hadden wij uiteraard geen zin in, en op aanraden van de Lonely Planet en de Rough Guide zijn we beland bij Joney’s place en er eigenlijk niet meer weggegaan. Het is een klein vaag tentje, met 4 tafels, en Joney kookt op 2 gaspitjes. Hij toverde de heerlijkste bananenpannekoeken zo op tafel en de beste bananenlassi van India.

Overdag hebben we de bus genomen naar Fatehpour Sikri, een verlaten stad uit het Mogul tijdperk met een prachtige nog in gebruik zijnde moskee.

INDIA2_resize

INDIA3_resize

Fatepour Sikri

INDIA4_resize

Agra: Taj Mahal en onderweg in een tuk-tuk.

Het was zeer een aangenaam en mooi uitstapje, met een voor Ron vervelende terugrit. Hij zat namelijk achter een dame die wagenziek werd en alles uit het raam naar buiten spuugde. De ramen zijn echter open in de bus, dus de achterbuurman, krijgt ongevraagd een lading over zich heen. Niet erg fris dus, maar de dettoldoekjes boden uitkomst. In Agra, snel naar het dakterras om een stukje van de Taj te zien bij ondergaande zon. Dit was al prachtig, hoe mooi zou het wel niet zijn als we het hele gebouw konden zien. Om 6.00 in de ochtend stonden wij voor de poort. Als je de reisgidsen leest, is het mooie van de Taj dat hij van kleur wijzigt door de zon. Vandaar zo vroeg dan heb je de opkomende zon, en nog relatief weinig toeristen.

De Taj Mahal is echt zoals hij beschreven wordt en gewoon prachtig. Het marmer is heel erg fijn bewerkt en de zon laat het gebouw af en toe echt schitteren.

Na de Taj Mahal, hebben we nog het Agra fort bezocht (veel mooier dan het fort in Delhi) en de baby Taj.

JAIPUR

Met een Government bus zijn we naar Jaipur gereden. Deze bussen zagen er iets beter uit dan de gewone. Weer op zoek naar een pension en eten. Het eten was niet goed gevallen, want de volgende dag voelden we ons alle 3 beroerd, en zijn we de gehele dag in bed gebleven en was het toilet onze beste vriend. Rachaeli en ik waren na 1 dag redelijk hersteld en hebben, na verhuisd te zijn naar een leuker pension met een eigen restaurantje (Pearl Palace Hotel) gerelaxt en een Ayurvedische massage ondergaan, terwijl Ron nog ziek in bed lag. Het Pearl Palace Hotel is echt een aanrader. Super gezellig, het eten prima, super schoon en niet duur. We betaalden voor een 3-persoonkamers ongeveer 12 euro. Mevrouw en meneer Singh hebben het zeer goed begrepen. Het is erg populair, en dus altijd vol als je ‘s avonds aankomt in Jaipur en geen reservering hebt. Toen we overdag kwamen vragen of er nog een kamer was, lukte het wel gelukkig. De dag erna was Ron nog steeds niet boven jan en hebben we Ron achtergelaten met het geweldige fimkanaal met b-films uit de jaren tachtig en Rachaeli in ik zijn het oude deel van Jaipur in gegaan. Jaipur wordt ook wel de roze stad genoemd, dit konden wij echter niet eruit halen. Er waren ontzettend veel winkeltjes met de meest kleurrijke stoffen, sieraden etc. We hebben het paleis bezocht en verder gewoon rondgelopen. Dag 3 in Jaipur merkte Ron nog niet echt veel verbetering en zijn hij en Rachali naar de dokter geweest. Met een flinke antibioticakuur zou hij zich snel weer beter voelen. Dag 4 nog maar even geen activiteiten voor Ron en zijn Rachaeli en ik naar Amber geweest. Dit ligt net buiten Jaipur een heeft een prachtig fort boven op een berg. Hier was het weer mensen kijken en bekeken worden. In de bus terug werd Rachaeli bijna letterlijk uitgekleed door een vrouw en ik ongegeneerd gefotografeerd door een man. Wel apart om mee te maken. Bij terugkomst voelde Ron zich duidelijk weer beter, hij zat lekker op het dakterras van het zonnetje te genieten en foto’s van Iran te selecteren. Iedereen was weer fit, dus gingen we de volgende dag verder naar Pushkar.