Zuid-Afrika deel 1: Kaapstad & Stellenbosch

Begin 2012 was het eindelijk zover, we gingen op vakantie naar Zuid-Afrika. Door de vele Zuid-Afrikanen die we in Dubai hebben leren kennen, werden we toch wel nieuwsgierig naar dit land. We zijn een beetje gaan rondtrekken. Eerst een week in Kaapstad en Stellenbosch en daarna een week rondom Plettenberg en Addo Elephant National Park (van de tweede week volgt een apart verslag). Kaapstad is echt een prachtige stad, ligt mooi aan het water en de Tafelberg altijd mooi op de achtergrond. Een van de uitstapjes was via Chapsman’s Peak (een mooie kustweg) naar Simon’s Bay rijden waar een penguin kolonie is te bewonderen op het strand. Erg leuk om die penguin’s op het strand te zien en het zijn erg grappige vogels. Daarna doorgereden naar het Nationale Park Kaap de Goede Hoop. Hier een mooie wandeling gemaakt, waarbij je prachtig uitzicht op het de dramatische kust en uiteraard een bezoek gebracht aan het meest Zuid- Oostelijkste puntje van Afrika (Kaap de Goede Hoop).

ZA1_resize

ZA2_resize

ZA3_resize

ZA4_resize

Een dagje zijn we naar Robbeneiland geweest, omdat het in onze ogen een belangrijke historische plaats voor Zuid-Afrika is. Het viel ons een beetje tegen, de gids was bijna niet verstaanbaar en wist de boodschap dus niet goed over te brengen hoe verschrikkelijk het daar moet zijn geweest. Van Robben eiland heb je wel een goed uitzicht op de Tafelberg en Kaapstad in de verte.

De laatste dag hebben we met zijn drietjes de Tafelberg beklommen. Je kan met een gondel omhoog om van het mooie uitzicht te genieten. Wij hadden zin in een pittige wandeling, we hadden niet voor niets een mooie rugzak voor Babette gekocht. De wandeling viel vies tegen, want het was heel erg warm! Achteraf hoorden we dat er een hittegolf was in Kaapstad en dat de temperatuur die dag richting de veertig graden was gegaan. Er staat 2,5 uur voor en staat bekend als een van de ‘makkelijke’ paden de berg op. Maar hoe je het ook wendt of keert, je moet omhoog die berg op. Het is bijna een kilometer traplopen, daarmee vergelijk ik het maar. Voor Cor heb ik veel bewondering, hij ging omhoog met extra bagage van zo’n 15kg (Babette, spullen voor Babette en drinken). Als echte gentleman hoefde ik niets te dragen :).

16012012081_resize
ZA5_resize

ZA6_resize

Veel pauzes gehouden onderweg en elk schaduw stukje gekoesterd. Cor en ik vonden het helemaal niet erg dat we een pauze moesten inlasten toen Babette in slaap was gevallen :). Na 4 uur waren we eindelijk boven. Het uitzicht is geweldig. We stonken enorm, maar het geeft wel een heel voldaan gevoel als je boven bent en de stad dan beneden je ziet liggen. Als je dan met de gondel naar beneden gaat en ziet wat je hebt gelopen, ben je heel erg blij dat je het niet nog een keertje hoeft te doen! Achteraf was het wellicht niet slim om het te doen. Babette was die nacht niet lekker en kon waarschijnlijk de hitte niet kwijt. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en is het nu een mooi verhaal.

ZA7_resize

Op onderstaande foto is goed te zien vanuit de kabelbaan hoe steil de Tafelberg is en dat het op een gegeven moment gewoon recht naar boven gaat!

Na Kaapstad zijn we naar Stellenbosch gegaan, het centrum van het wijngebied van Zuid-Afrika. En wat een mooie regio is dit! Prachtige natuur, heerlijk eten en uiteraard lekkere wijn voor relatief weinig geld. Wat mooi was om te zien is de typische Nederlandse stijl huizen van een paar eeuwen terug. We sliepen in een kleine lodge die hoort bij het wijnhuis Eikendal.

ZA8_resizeEen wijn tour kan uiteraard niet ontbreken en die hebben we op Eikendal gedaan. Babette vond de pure verse druivensap erg lekker. De lodge kunnen we iedereen aanraden en mochten we ooit nog terugkomen willen we daar weer terug. Hele vriendelijke mensen en een hele persoonlijke service.  Een geweldig ontbijt elke ochtend buiten op het terras en in de middag werden wat snacks geserveerd met hun eigen wijn op het terras of bij het zwembad. Heel ontspannend dus en ook genieten van de prachtige tuin!

ZA9_resize

ZA10_resizeEen hele goede collega van mij, Johannes was in diezelfde periode op vakantie in zijn thuisland en hij is nog langsgekomen in Stellenbosch om een keertje een hapje samen te eten. Dit hebben we gedaan in een prachtig restaurantje, de Oewer, aan het riviertje de ‘eerste rivier’.

Verder niet veel gedaan, buiten zwemmen, wandelen in de omgeving en heerlijk eten. Een kaasplankje met port en dessert wijn ging er goed in :)! De laatste dag hebben we nog een bezoek gebracht aan een van de oudste wijnhuizen van Zuid-Afrika: Boschendal. Hier hebben we een heerlijke picknick gehad voor de lunch. Je krijgt een mand vol met lekkernij en zit mooi midden op het landgoed van de wijnboerderij.

ZA11_resize

ZA12_resize

De reis had ik van te voren uitgestippeld en na 3 nachten moesten we weer door. Op het moment dat we wegreden, hadden we graag nog langer willen blijven. De omgeving was zo ontspannend en relaxed!

3 Replies to “Zuid-Afrika deel 1: Kaapstad & Stellenbosch”

1. Dear Engelien,
    wat een heerlijke vacantie hebben jullie gehad. Ik ben zoals je weet in Aruba en zit aan het zwembad je fotoos te be kijken. Wat groeit Babette al !!!!!!!!
    Ik ben hier al 2 weken en heb nog 6 weken voor mij. 14 Maart ga ik weer terug.
    Heerlijk iedere dag zwemmen en genieten van het weer. Het is hier al vol op in de carnival sfeer.
    Denk nog vaak terug aan mijn ontzettende fijne tijd met jullie in Dubai.
    Tot de next e-mail. Huggie voor Cor, Babette en jou, tante Yvonne.

2. I love the photo when Babette fell asleep on Cor’s legs next to the water 🙂

3. Leuke foto’s en ik krijg gelijk trek in een wijntje met een kaasplankje!